• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
Uitgeverij Van Gennep

Uitgeverij Van Gennep

Uitgeverij Amsterdam

  • Home
  • In het nieuws
  • Boeken
    • Binnenkort te verschijnen
  • Shop
  • Tijdschriften
    • het Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken
      • Jaarabonnement Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken
      • Proefabonnement Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken
      • Jaarboeken en losse nummers
    • S & D
      • Abonnement S & D
      • Proefabonnement S & D
      • Losse nummers S & D
    • Crafting Resilience Magazine
      • Abonnement tijdschrift Crafting Resilience Magazine aanvragen
      • Losse nummers
    • Adreswijziging doorgeven
  • Catalogus
  • Recensie- en docentenexemplaren
  • Contact
    • Manuscripten

Grip op de mini-samenleving

Voor publieke professionals vormt het zoeken naar houvast in een ‘vloeibare’ samenleving een grote uitdaging. Dat geldt niet in de laatste plaats voor docenten die de opdracht hebben leider te zijn in de mini-samenleving van de klas binnen een stedelijke schoolcultuur. Hoe slagen zij er in grip te krijgen in deze mini-samenleving en alle leerlingen deelgenoot te laten worden van de sociale en onderwijskundige inclusie in de klas? En wat hebben ze daarvoor nodig van hun collega’s en schoolleiders?

In dit vervolg op het eerdere Switchen en klimmen, waar de mismatch tussen sociale en culturele codes in het beroepsonderwijs en beroepenveld centraal staat, gaat stads- en onderwijssocioloog Iliass El Hadioui in dit boek dieper in op het belang van een goed collectief functioneren van de stedelijke klas. Op basis van systematisch wetenschappelijk onderzoek onder bijna tweeduizend docenten op 41 scholen in zes steden biedt deze studie zowel inzicht in de concrete mechanismen die ten grondslag liggen aan kansenongelijkheid binnen de lessen, als in de wereld van de coulissen-ruimte achter het podium van de klas waar docenten zich soms professioneel eenzaam voelen.

Iliass El Hadioui houdt daarom een pleidooi voor professionele intimiteit en de versterking van het gemeenschappelijk geloof in eigen kunnen binnen het professionele team, de zogenaamde teacher collective efficacy. Het boek eindigt met de vier leidende principes voor schoolleiders om deze laatste transformatie te bewerkstelligen. De belangrijkste is het smeden van responsieve coalities tussen de onderwijswetenschappen en de onderwijspraktijk.

verschijnt 8 maart

isbn 9789461645579

prijs €19,99

168 pp

bestellen

 

Primary Sidebar

Zojuist verschenen:

De onzichtbaren. Opvattingen en emoties van praktisch geschoolde arbeiders – Fabian Dekker

de vergeten staking van Amsterdam

De vergeten staking van Amsterdam, vijf roerige dagen in het voorjaar van 1955 – Harrie Lindelauff en Jaap Hooiveld

Brandbrief aan onze verzorgingsstaat

Brandbrief aan onze verzorgingsstaat – Monique Kremer

tijdschrift Crafting Resilience Magazine

De kracht van (on)macht – Crafting Resilience Magazine, nr 1, 2025

Meer nieuw verschenen ›

Actueel:

De onzichtbaren van Fabian Dekker in de Volkskrant

De vergeten staking van Amsterdam

Vuur en nuance

Vuur en nuance, linkse politiek in een tijd van monsters – Marjolein Moorman en Rutger Groot Wassink

Als we dat geweten hadden

Als we dat hadden geweten – nu tweede druk

Onbehagen omsmeden tot vernieuwingskracht

Onbehagen omsmeden tot vernieuwingkracht – Femke Roosma

Footer

Contactgegevens

Uitgeverij van Gennep
A-lab
Overhoeksplein 2
1031 KS Amsterdam
Postbus 14536
1001 LA Amsterdam

E: info@vangennep-boeken.nl

.

Uitgever
Chris ten Kate
Tel 06 206 12 852
E: chris@vangennep-boeken.nl

Manuscripten:
E: manuscripten@vangennep-boeken.nl

Volg Uitgeverij Van Gennep

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter

Copyright © 2025 · Van Gennep Boeken